Engelundsamlingen

6. september – 13. december 2020

Årets første nyophængning af Engelundsamlingen består i virkeligheden af flere mindre ophængninger i de fire Engelundsale, der forholder sig til hinanden gennem tema, tid og følelse.

I den store Engelundsal har vi i år haft fokus på mennesket i sig selv, modellen, og desuden hvordan mennesket tager plads i Svend Engelunds berømte landskabsmalerier.

I det bagerste rum har vi udvalgt portrætter, der afbilleder familien Engelund, og som på en og samme tid viser den udvikling, der er fundet sted i Engelunds kunstneriske stil og evne, men som også giver et indblik i, hvordan Svend Engelund maler emner, der er mere intime og nære end landskaber.
I det midterste rum er der i modsætning til de andre udstillingsrum ikke tale om et samlet specifikt tema, men nærmere en uspecificeret følelse.

De sortmalede vægge skaber en større kontrast til de røde farver i malerierne og er med til at give en iøjnefaldende effekt, som gør at man bliver draget mod billederne.

I det sidste rum har vi lavet en hurtig rejse i Engelunds landskabsmalerier, som viser hvordan de har ændret sig gennem tiden. Fra debutbilledet på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1934 til et af hans sene landskabsmalerier fra 1991.

Klik på billedet for stor størrelse