Engelundsamlingen

I Kunstbygningen i Vrå kan man opleve en stor samling af maleren Svend Engelunds kunst. Svend Engelund (1908-2007) hører blandt de betydeligste kunstnere, som malede landskaber i det 20. århundredes danske kunst, men i Engelundsamlingen kan man også møde de andre motiver, som betød meget for ham: figurbilleder, portrætter, opstillinger og religiøse motiver.

Samlingen omfatter oliemalerier fra 1930 til 1993, samt tegninger, skitser og forarbejder fra 1929 til 1997, hvor Svend Engelunds syn var så svækket, at han lagde penslerne på hylden. Svend Engelunds udgangspunkt var den traditionsforbundne naturalisme, som han holdt fast i fra akademiårene i 1930ernes begyndelse til de allersidste malerier fra 1997.

Det genkendelige motiv var afsæt for undersøgelser af maleriets formelle indhold, hvor Svend Engelund søgte den “spænding på fladen”, som forener et hverdagsligt indhold med en malerisk frihed til at lade form være form og farve være farve. I Engelundsamlingen kan man følge disse bestræbelser fra skitse til færdigt maleri. Der vises tre til fire ophængninger af Engelundsamlingen om året, dog er samlingen pakket væk i august, hvor Vrå-udstillingen vises.

Figurstudier

Serien af store figurtegninger fra 1938 viser en unik og sjælden del af Engelunds produktion.

Her kan vi opleve Engelunds dedikation til at forstå og skildre menneskekroppen i alle dens nuancer. Tegningerne udgør et særdeles vigtigt grundlag til at forstå hans kunstneriske virke.

Værkerne er erhvervet med støtte fra Ny Carlsberg Fondet og er et flot eksempel på hvordan fonden er med til at styrke vores samling, og give et dybere indblik i Engelunds metode og betydning i dansk kunsthistorie.

Ved at gøre tegningerne tilgængelige for vores publikum, kan vi belyse en periode af Engelunds karriere, der ikke blot afspejler hans talent, men også de universelle spørgsmål, der knytter sig til menneskekroppen som kunstnerisk motiv.

I slutningen af 1930’erne, kort efter sin tid på Kunstakademiet, påbegyndte Engelund en serie store modeltegninger i kul. Disse værker, udført i menneskets naturlige størrelse, viser hans enestående evne til at indfange kroppens proportioner, vægtfordeling og bevægelser. Tegningerne er ikke blot tekniske øvelser, men kunstværker, der demonstrerer hans sans for detalje og evnen til at give figuren liv. Serien blev skabt i København og markerer et vigtigt trin i Engelunds kunstneriske udvikling.

Mennesket har altid været et centralt omdrejningspunkt i kunsten. Vi bruger kroppen som parameter til at forstå vores omgivelser, både fysisk og psykisk, og for kunstnere er menneskefiguren en nøgle til at sætte verden i perspektiv. Den er en konstant inspirationskilde, en evig udfordring og et motiv, som aldrig mister sin relevans. Hos Svend Engelund blev menneskefiguren et værktøj til at skabe forståelse for proportioner, former og det rum, vi eksisterer i.

Croquistegning og modelstudier af menneskekroppen har betydning for kunstnerisk dannelse af flere grunde:

Forståelse for anatomi og proportioner: At tegne efter levende model giver kunstnere en grundlæggende forståelse for kroppens anatomi, proportioner og struktur. Denne viden er afgørende for at kunne gengive menneskekroppen realistisk eller bruge den som udgangspunkt for mere abstrakte udtryk.

Observationsevne og præcision: Croquistegning træner kunstnerens evne til hurtigt at observere og gengive væsentlige træk ved en krops form og bevægelse. Det skærper blikket og forbedrer evnen til at fange essentielle detaljer uden unødig tøven.

Studiet af lys og skygge: Modellens tredimensionelle form giver mulighed for at studere, hvordan lys og skygge påvirker overflader og volumen. Dette er centralt for at skabe dybde og realisme i kunstværker.

Udvikling af kunstnerisk udtryk: Modelstudier giver kunstneren en fri ramme til at eksperimentere med streg, materialer og teknikker. Fra klassisk realisme til mere eksperimenterende fremstillinger kan kunstnere udvikle deres egen stil og formsprog.

Historisk tradition: Studier af menneskekroppen har rødder tilbage til renæssancen, hvor kunstnere som Leonardo da Vinci og Michelangelo betragtede kroppen som et ideal for skønhed og proportion. Moderne kunstakademier viderefører denne tradition som en central del af kunstnerisk uddannelse.

Grundlag for abstraktion: Selv for kunstnere, der arbejder abstrakt, er en solid forståelse af kroppens  grundlæggende form og struktur vigtig. Det gør det muligt at forvandle figuren til et abstrakt udtryk uden at miste dens indre logik. Denne praksis kombinerer teknisk færdighed, kreativ udvikling og en dybere forståelse for menneskets plads i kunsthistorien.

Historien

Engelundsamlingen er Danmarks største samling af maleren Svend Engelunds værker. Samlingen omfatter alle Engelunds motivkredse, og med værker fra slutningen af 1920erne til ind i 1990erne giver den et fremragende indblik i, hvordan Svend Engelunds kunst udviklede sig gennem kunstnerens over 70 år lange karriere.

Grundstammen i Engelundsamlingen er de malerier, tegninger og skitser, som Svend Engelund i 1990 skænkede til Kunstbygningen i forbindelse med stiftelsen af den selvejende institution. Blandt disse værker er en række landskabsmalerier, der understreger Svend Engelunds position som en af sin tids førende tolkere af landskabet.

Hans på én gang saglige og maleriske tilgang til motivet er karakteristisk for den gren af dansk kunst, der fra 1930erne og frem holdt fast i og udviklede det genkendelige motiv. Gennem årene er Engelundsamlingen gennem gaver, deponeringer og enkelte køb suppleret med en lang række værker, der i dag gør det muligt at vise alle aspekter af Svend Engelunds kunst.

Engelundsamlingen præsenteres året rundt i fire af Kunstbygningens sale, dog fraregnet august, hvor Vrå-udstillingen fylder alle sale i Kunstbygningen samt to udstillingssale på Vrå Højskole.